zawiesie linowe

Dobór zawiesi linowych do transportu bliskiego ładunków ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i wydajności prac. Jakie są najważniejsze parametry tych zawiesi i jak dopasować je do rodzaju ładunku?

Budowa zawiesia linowego

Pod terminem zawiesia linowego znajduje się rodzaj zawiesia transportowego wykonanego ze stalowych lin. Liny te są zaplatane ze sobą, dzięki czemu wyróżniają się one wysokim udźwigiem oraz odpornością na czynniki zewnętrzne.

Transportowe zawiesie linowe to akcesorium dzielone na różne kategorie pod względem budowy, co przekłada się również na jego zastosowanie w transporcie ładunków.

Wyróżnia się wśród nich dwie główne kategorie, a dokładnie na zawiesia pętlowe – w tym przypadku lina tworzy pętlę bez zakończenia, a także na zawiesia cięgnowe, które posiadają pojedyncze cięgna z końcówkami.

Liczba pętli lub cięgien zawiesi linowych

Dobór zawiesi linowych będzie wymagać wzięcia pod uwagę liczby pętli albo cięgien, jakie wykorzystuje ten rodzaj akcesorium transportowego. Liczba ta dobierana jest w zależności od ładunku i liczby punktów, jakie wymagają podczepienia podczas jego transportu.

W przypadku zawiesi pętlowych najczęściej stosowane są modele jednopętlowe oraz dwupętlowe, które pozwalają na wprowadzenie ładunku od pętli.

Z kolei zawiesia linowe cięgnowe mają od jednego do czterech cięgien, które zakończone są różnymi końcówkami do przyczepienia ładunku.

Końcówki zawiesia linowego

Zawiesia transportowe wykończone są za pomocą różnych rodzajów końcówek, które dobierane są indywidualnie zależnie od ładunku.

Do najczęściej używanych końcówek w zawiesiach linowych zaliczane są:

  • Pętle – zawiesie linowe zakończone jest pętlą transportową. Wybrane rodzaje zawiesi mogą mieć również przesuwane pętle, które dopasowuje się do ładunku,
  • Haki – zawiesie zakończone jest z użyciem haka transportowego,
  • Kausze – zawiesie zakończone jest z użyciem sztywnej kauszy, która określana jest również jako chomątko albo sercówka,
  • Kausze z szeklą – zawiesie jest wyposażone w zamykaną kauszę dla dodatkowego bezpieczeństwa.

DOR zawiesia linowego

Bardzo ważnym parametrem, gdy dobiera się zawiesia linowe do transportu towaru, jest Dopuszczalne Obciążenie Robocze, które określane jest skrótowo jako DOR albo udźwig.

Dobiera się je zależnie od ciężaru transportowanego ładunku, dlaczego też ciężar ładunku nie może przekraczać DOR danego zawiesia. Zawiesia o różnym DOR mają inne oznaczenia kolorystyczne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here