Uwolnij się od bólu przy pomocy jogi

ból przy pomocy jogi

ból przy pomocy jogiGdy dopada nas ból głowy, brzucha bądź pleców, najłatwiej jest nam sięgnąć tabletkę przeciwbólową. Czasami wystarczy słaba dawka. Ale jeśli sytuacje pojawiają się dość często i objawy się znacząco nasilają, wtedy sięgamy po coraz mocniejsze środki przeciwbólowe. Czy to jest dla nas zdrowe rozwiązanie?

Odpowiedź powinna być dla nas naturalna – NIE. Gdy naprawdę nie rozumiemy, dlaczego sięganie po tabletki przeciwbólowe, nie jest dla nas takie korzystne, powinniśmy zastanowić się nad kilkoma aspektami. Po pierwsze od środków przeciwbólowych można bardzo łatwo się uzależnić. Po drugie – uderzamy jedynie w objaw, nie zastanawiając się, co jest naprawdę przyczyną naszych dolegliwości. Chcemy się ich jak najszybciej pozbyć, by móc w miarę możliwości funkcjonować, jak gdyby nie było żadnego problemu.

Naturalne usuwanie bólu

W pierwszej chwili chcemy pozbyć się uporczywego uczucia pulsowania, ściskania, tępego uderzenia – bólu. Każdy jest inny. Niektóre „ćmią” przez wiele godzin, nawet przez kilka dni. Inne trwają zaledwie kilka sekund, ale przeszywają jak prąd, przez całe ciało, powodują całkowite unieruchomienie, i ciężki powrót do dalszych zajęć.

Dokuczliwy ból

Bóle migrenowe, menstruacyjne, skurcze łydek, bóle zębów, bóle napięciowe – wymieniać można niemalże bez końca. Aby wróciła nam pełna świadomość i zdolność logicznego myślenia, planujemy go zniwelować do zera.

Jeśli nie zamierzamy brać tabletek przeciwbólowych, szukamy zupełnie innych metod, by w naturalny sposób odczuć ulgę.

W medycynie naturalnej, znajdziemy wiele przepisów na ziołowe mieszanki lub inne receptury, które rzeczywiście w mniejszej lub większej skali pomagają w uśmierzeniu bólu. Na przykład na bóle menstruacyjne zaleca się picie naparu z krwawnika, natomiast na ból zęba może okazać się pomocny goździk, który należy przegryzać.

Skąd biorą się boleści

Ból może mieć podłoże somatyczne, czyli czysto fizyczne, ale i również źródło psychologiczne. Jeśli skupimy się na boleściach wywołanych pierwszym rodzajem bodźców, mówić możemy o konkretnych schorzeniach, stanach zapalnych, urazach bądź dysfunkcjach poszczególnych układów. Ból żołądka może być wywołany niestrawnością, ból mięśni – zbyt intensywnym treningiem, bądź przeciążeniem.

Takie przyczyny są znacznie łatwiejsze do rozpoznania, ponieważ na nie wskazuje diagnostyka lekarka, wykonanie serii badań laboratoryjnych oraz prześwietlenia. Zdecydowanie trudniej ustalić jest przyczyny psychologiczne. Wtedy mówimy z reguły o bólu napięciowym, który utrzymuje się podczas stresujących sytuacji, a nawet każdego dnia, przez wiele tygodni lub miesięcy. Bóle napięciowe likwidowane środkami przeciwbólowymi mogą doprowadzać do uzależnień od farmaceutyków. Ponieważ dopóki nie dostaniemy się do sedna problemu i nie pozbędziemy się źródła bólu, to do tej pory będziemy musieli borykać się z nieprzyjemnymi dolegliwościami.

Joga na ból

Pewnie wiele osób zgodzi się, że joga jest idealnym sposobem na rozciągnięcie swoich wszystkich mięśni, a nawet na osiągnięciem pełnego stanu odprężenia. Jednak z niedowierzaniem spoglądają na informacje dotyczące leczenia bólu przy pomocy jogi.

Regularna medytacja może mieć zbawienne korzyści dla naszego organizmu, a także psychiki. Świadome oddychanie, usunięcie wewnętrznego napięcia, a także przywrócenie pełnej harmonii, przyczyniają się do zmniejszenia, a nawet całkowitego wyeliminowania bólu.

Potwierdzenie naukowe

Osoby sceptycznie nastawione do naturalnych możliwości swojego ciała oraz psychiki, będą próbowały podważać zalecenia stawiane przez mistrzów jogi. By nie mieć w tej kwestii żadnych wątpliwości, przeprowadzono serię badań, polegających na sprawdzaniu, jaki wpływ ma podgrzany przedmiot na osoby, nie korzystające z medytacji, a także na osoby, które zaczęły swoją przygodę z jogą. Okazało się, że oparzenie, które wywołuje ból, nie było tak odczuwalne, gdy badane osoby od kilku dni medytowały przez około 20 minut dziennie. Poziom bólu spadł o ponad połowę, niż miało to miejsce przed rozpoczęciem medytacji. W celu podkreślenia słuszności stawianej tezy, przeprowadzano osobom poddanym eksperymentom, skany mózgu. Pozwoliło to na uznanie teorii, iż mózg podczas medytacji, jest praktycznie wyłączony na uczucie bólu.

Mądre leczenie bólu

Joga daje nam niesamowite możliwości, do panowania nad swoim ciałem i umysłem. Badania, które dowiodły, że możemy dzięki regularnym treningom medytacyjnym obniżyć poziom odczuwanego bólu, dają nadzieje wielu osobom, na unikanie inwazyjnych środków farmakologicznych.

Należy jednak pamiętać, że nie w każdej sytuacji sięganie po jogę okaże się rozważne. Do takich okoliczności zalicza się przede wszystkim bóle, które nie mają konkretnie ustalonej przyczyny. Nie wiedząc dlaczego pojawił się u nas ten silny i przeszywający symptom, należy niezwłocznie szukać pomocy medycznej. Może się okazać, iż doszło do urazu wewnętrznego, bądź zapalenia jednego z narządów. W takiej sytuacji próba uśmierzania bólu może zagrozić naszemu zdrowiu, a nawet życiu. Zwłaszcza w przypadku schorzeń wymagających natychmiastowej interwencji chirurgicznej.

Jeżeli jednak jesteśmy pewni i całkowicie świadomi, jakie przyczyny odpowiadają za ból (menstruacja, migrena, zbyt długie siedzenie w nieprawidłowej pozycji, stres, napięcie, reumatyzm etc.), natomiast lekarze jedyne co robią, to przepisują środki przeciwbólowe, wtedy z powodzeniem możemy skorzystać z dobrodziejstw jogi.

Artykuł przygotował Jakub Majcher – instruktor jogi oraz właściciel sklepu z akcesoriami i matami do jogi: jogastyl.pl/pol_m_Maty-do-jogi-157.html

[Głosów:2    Średnia:5/5]

Zobacz również

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*