Sprzedajesz dom lub mieszkanie? Przeczytaj, jak się do tego przygotować

Sprzedajesz dom lub mieszkanie

Sprzedajesz dom lub mieszkanieSprzedaż nieruchomości spędza ci sen z powiek? Niepotrzebnie. Wystarczy, że zapoznasz się z podstawowymi kryteriami, jakimi kierują się specjaliści ds. home stagingu, a twój dom lub mieszkanie zniknie z witryny ogłoszeniowej w ciągu kilku kolejnych tygodni. Bez żartów.

Cena to nie jedyna karta przetargowa przy sprzedaży

Mimo że to właśnie cena i stan techniczny nieruchomości będą kluczowymi powodami, dla którego potencjalny nabywca miałby zainteresować się właśnie twoim ogłoszeniem sprzedaży, to lista czynników, jakie mają ostateczny wpływ na przebieg transakcji jest znacznie bardziej obszerna.

Wśród tych mniej oczywistych pojawiają się m.in.:

  • poziom wyposażenia,
  • jakość fotografii,
  • kompletność dokumentacji,

a także sam sposób pozycjonowania domu lub mieszkania w ogłoszeniu.

Wycenę wartości domu lub mieszkania zawsze możesz zlecić

Zanim zajmiesz się porządkowaniem wnętrza, usuwaniem drobnych usterek, malowaniem ścian i negocjacjami z sąsiadem – wypadałoby zabrać się za wycenę nieruchomości. Możesz bazować na albo własnym doświadczeniu i intuicji, albo zlecić to agencji.

Nie namawiamy cię do podpisania umowy na wyłączność, bo to, czy wolisz sprzedać nieruchomość na własną rękę, czy też nie, nie jest przedmiotem tej publikacji, jednak samo oszacowanie realnej wartości domu lub mieszkania wymaga przynajmniej minimalnego doświadczenia.

– […] rzeczywista wartość nieruchomości wystawianych przez Polaków odbiega nierzadko od tego, co jest w stanie przyjąć rynek […] Na ostateczną wartość transakcji mają wpływ bowiem nie tylko – lokalizacja, czy też stan techniczny, ale i aktualna koniunktura rynku oraz otoczenie innych nieruchomości – mówią nam specjaliści z krakowskiego biura ap7.

Jeśli wyceną chcesz zająć się sam – pamiętaj, aby w wartości uwzględnić także otoczenie, a w tym dostęp do sklepów, placówek służby zdrowia, odległość od infrastruktury komunikacyjnej (przystanki autobusowe, tramwajowe itd.), a także takie detale jak pobliski parking, park lub zieleniec.

W ten sposób skrócisz czas sprzedaży do minimum

  1. Rozważ skorzystanie z usług home stagera
    Pierwsze wrażenie jest tylko jedno, dlatego zanim opublikujesz ogłoszenie sprzedaży swojego domu lub mieszkania i umówisz się na oględziny, wypadałoby uporządkować wnętrze. Badania amerykańskiego National Association of Realtors dowodzą, że wprowadzenie podstawowych zmian aranżacyjnych (malowanie ścian, odświeżenie lub wymiana mebli, zmiana sposobu zagospodarowania przestrzeni w pomieszczeniach itd.) nie tylko skutecznie skraca czas sprzedaży, ale i podwyższa wartość nieruchomości średnio o 5-10%. Inwestycja kilkuset lub najwyżej kilku tys. złotych w obsługę profesjonalnego home stagera jest znacznie bardziej uzasadniona rachunkiem ekonomicznym od przesadnego zaniżania ceny.
  2. Pozycjonuj ogłoszenie zgodnie z oczekiwaniami potencjalnego klienta
    Zadbaj, aby treść ogłoszenia sprzedaży nieruchomości wpisywała się w konkretną grupę kliencką. To znaczy, że jeśli twoje mieszkanie jest zlokalizowane w bliskim otoczeniu uczelni i ma nie więcej niż 20 metrów kwadratowych, to warto byłoby te dwa fakty połączyć ze sobą i pozycjonować lokal jako idealną propozycję na mieszkanie dla studenta.
  3. Utrzymaj porządek we wnętrzu do czasu sprzedaży
    Zdajemy sobie sprawę, że utrzymanie nieruchomości w idealnym porządku do czasu sprzedaży nie będzie łatwe, ale jeśli podczas każdych oględzin mieszkanie będzie zagracone, obniżasz szanse na podpisanie umowy nawet o 50%.
  4. Wykonanie kompletu dokumentacji zdjęciowej zleć fotografowi
    Nie, smartfon ci nie wystarczy. Dobrej jakości zdjęcia to nie tylko powód, dla który na oględziny twojego domu mieszkania będzie umawiało się więcej kupujących, ale i realna oszczędność czasu. Chyba nie chcesz po raz kolejny podnosić telefonu i odpowiadać na te same pytania o stan techniczny nieruchomości, bo na fotografiach trudno dostrzec szczegóły, prawda?
  5. Treść ogłoszenia powinna obszerna, ale nie do przesady
    Dobre ogłoszenie sprzedaży nieruchomości powinno zawierać przede wszystkim cenę, powierzchnię użytkową, informację na temat technologii budowlanej, liczby pomieszczeń, podstawowych opłat za media, otoczenia (ulica, dzielnica itd.) i poziomu wyposażenia. Odpuść sobie szczegóły na temat widoku z okna w kuchni lub rodzaju rolet okiennych w sypialni – na tym etapie nikogo to nie interesuje.
[Głosów:5    Średnia:5/5]

Zobacz również

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*