Przeguby półosi

0
401

Przegub półosi jest jednym z najważniejszych elementów wchodzących w skład układu napędowego pojazdu. Bez tej części prowadzenie pojazdu jest niemożliwe, dlatego warto zadbać o to, żeby przeguby napędowe były w dobrym stanie. Istnieje kilka typów przegubów, a każdy z nich różni się przede wszystkim konstrukcją. Sztywny wał jest materiałem, z którego zbudowana jest każda półoś przegubowa. Na końcu tego wału znajduje się zarówno przegub zewnętrzny oraz wewnętrzny. Rzadziej spotykane są półosie, które zawierają tylko jeden przegub. Dawniej takie rozwiązanie stosowane było dość często, ale obecnie raczej już się ich nie spotyka.

W nowoczesnych samochodach z reguły stosowane są półosie przegubowe, dlatego warto wiedzieć do czego służy przegub. Jego głównym zadaniem jest przenoszenie momentów obrotowych na koła. Najlepiej, żeby cały proces zachodził przy minimalnym tarciu, ponieważ wtedy straty energii są najmniejsze. Przeguby odpowiadają także za możliwość elastycznego połączenia skrzyni biegów z kołami. Takie rozwiązanie stosowane jest zazwyczaj na przedniej osi napędowej. Bez użycia przegubu nie można by było wykonywać skrętów kołami. Ten element pozwala również zmieniać kąt położenia kół. Obecne układy napędowe zbudowane są z przegubów równobieżnych lub nierównobieżnych. Wiele osób nie wie do końca co to jest przegub nierównobieżny. Głównym celem zastosowania tego typu przegubu jest przełamanie wału napędowego.

Przegub krzyżakowy jest obecnie spotykany najczęściej w pojazdach i jest on właśnie przegubem nierównobieżnym. Znacznie bardziej powszechne są jednak przeguby równobieżne, które są również nazywane homokinetycznymi. Są one zbudowane tak, żeby prędkość obrotowa występująca pomiędzy dwoma wałami się nie zmieniała. Istnieją również przeguby, w których jest stały punkt zawieszenia. Są one jednak używane tylko w pojazdach posiadających napęd na przód. Na uwagę zasługują również przeguby z kompensacją wzdłużną, która umożliwia pochylenie osiowe koła. Jest to bezpieczne rozwiązanie zwłaszcza przy dużych prędkościach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here