Dieta proteinowa – inaczej zwana białkowa

dieta proteinowa

dieta proteinowaDieta proteinowa – w ostatnich latach dieta proteinowa, nazywana również wysokobiałkową stała się wybitnie popularna za sprawą Pierre’a Dukana. Były lekarz – internista winą za obrastanie w sadełko obarcza tłuszcze i węglowodany, a jego teoria szybko zyskała tłumy zwolenników na całym świecie. Czy słusznie?

Czym charakteryzuje się dieta proteinowa? 

Założenie diety opiera się na spożywaniu minimum 60 – 80 gramów białka dziennie, zamiast standardowego 0,8 grama na kilogram masy ciała. Przy ścisłym stosowaniu się do jadłospisu ta ilość jest jednak znacznie wyższa i mocno przekracza 100 gramów na dobę. Jednocześnie redukuje się węglowodany (nie mniej niż 70 i nie więcej niż 100 gramów) oraz tłuszcze – do poziomu absolutnego minimum.

Jakie są wskazania do stosowania diety proteinowej?

Poza utrata zbędnych kilogramów nie istnieją żadne inne wskazania.

Odżywianie na diecie proteinowej. 

W najpopularniejszej wersji, czyli tej proponowanej przez Dukana, dieta proteinowa podzielona została na cztery fazy. Przez pierwszy tydzień spożywa się tylko i wyłącznie niskotłuszczowe produkty białkowe, takie jak: chuda wołowina, filety z drobiu, ryby i owoce morza oraz jaja, i odtłuszczony nabiał. W następnej fazie można co drugi dzień jeść również warzywa, a po osiągnięciu wymarzonej wagi bardzo stopniowo dodaje się pieczywo, owoce i produkty zawierające skrobie. Czwarta faza ma zapobiegać powrotowi nadprogramowych kilogramów i polega spożywaniu tylko produktów białkowych przez jeden dzień w każdym tygodniu. 

Zalety i skutki uboczne.

Opinie są bardzo podzielone. Istnieje liczne grono osób, którym udało się schudną dopiero na diecie wysokobiałkowej. Jednak czy w odchudzaniu należy kierować się tylko i wyłącznie względami estetycznymi? Zapewne nie.

Dieta proteinowa – inaczej zwana białkowa

Długotrwałe stosowanie diety proteinowej bardzo obciąża nerki i wątrobę, co zostało jednoznacznie potwierdzone w licznych badaniach. Dieta jest monotonna i pozbawia ciało niezbędnych mu do prawidłowego funkcjonowania składników. U kobiet z powodu drastycznego wyeliminowania tłuszczów nagminnie dochodzi do zaburzeń hormonalnych, a w ich efekcie zaniku miesiączkowania. Dieta proteinowa jest bardzo uboga w błonnik pokarmowy, czego skutkiem są niebezpieczne i uciążliwe zaparcia. Brak właściwej ilości węglowodanów wpływa na obniżenie samopoczucia i permanentny brak energii.

Przed rozpoczęciem tego typu diety niezbędne jest wykonanie kompleksowych badań stanu zdrowia. Biorąc pod uwagę ryzyko wystąpienia skutków ubocznych, każdy rozsądny lekarz odradzi nam taką monodietę.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

Zobacz również

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*