Dieta niskowęglowodanowa efekty stosowania.

dieta niskowęglowodanowa

dieta niskowęglowodanowaDieta niskowęglowodanowa – swoją sławę zawdzięcza trzem panom – Kwaśniewskiemu, Atkinsowi i Dukanowi. Choć żaden z nich nie nazwał jej w ten sposób, to właśnie dokładnie taki plan żywienia jest przez nich propagowany.Czym charakteryzuje się dieta niskowęglowodanowa? Ilość spożywanych węglowodanów oscyluje w granicach 50 do 130 gramów dziennie. Na ogół jest to jednak bliżej tej dolnej granicy. Zwolennicy diety uważają, że przyczyną otyłości nie jest tłuszcz a cukry. Istnieją dwa warianty diety niskowęglowodanowej – pierwsza ogranicza również spożycie tłuszczów maksymalizując podaż białek, druga zachowuje równowagę pomiędzy tymi składnikami diety.

Dieta niskowęglowodanowa efekty stosowania.

Jakie są wskazania do stosowania diety niskowęglowodanowa?

Dieta ta jest stosowana głównie w celu utraty i utrzymania wagi. Istnieją jednak wskazania medyczne, które rekomendują takie rozwiązanie. Należy do nich epilepsja oraz cukrzyca, w których terapii znaczne obcięcie węglowodanów przynosi wyjątkowo pozytywne skutki.

Odżywianie na diecie niskowęglowodanowej. 

Jadłospis wyklucza całkowicie produkty zbożowe np. pieczywo, makaron, ryż i kasze, wszelkie owoce (w tym soki), niektóre warzywa, jak kukurydza, marchewka, buraki, ziemniaki i oczywiście produkty zawierające cukier (słodycze, miód naturalny).

Dieta niskowęglowodanowa w żaden sposób nie określa dozwolonej ilości kalorii. Muszą one jednak pochodzi z produktów dozwolonych, jak: wszelkiego rodzaju mięso, ryby, jaja, sery, śmietana (mleko nie jest wskazane), smalec, masło, majonez, w umiarkowanej ilości orzechy. Dopuszczalne warzywa to m.in. kapusta, brokuły, sałata, ogórki, pomidory. Jedyny wyjątek od zakazu jedzenia owoców stanowi zawierające bardzo dużą ilość tłuszczu roślinnego awokado.

Zalety i skutki uboczne. 

Zwolennicy diety szczycą się szybkim i trwałym spadkiem wagi, poprawą kondycji skóry i w przypadku kobiet zanikiem cellulitu. Powtarza się również argument o lepszym samopoczuciu i zwiększonej ilości energii.
Wciąż trwają badania nad długofalowymi skutkami stosowania tej kontrowersyjnej diety. Zdania w środowisku lekarskim pozostają podzielone. Zyskano już jednak pewność, że dieta niskowęglowodanowa, która bazuje na spożywaniu ogromnych ilości białka, wpływa bardzo niekorzystnie na pracę wątroby i nerek. W kwestii diety tłuszczowo – białkowej sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Pojawiają się obawy, co do jej wpływu na pracę mózgu, który odżywia się bezpośrednio glukozą. Nie ma również pewności, jak tak ogromne ilości tłuszczów wpłyną na układ krążenia u poszczególnych ludzi – reakcja może być skrajnie różna.

[Głosów:3    Średnia:5/5]

Zobacz również

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*